Урок 11
Тема.
Утворення Єгипетської держави
Мета: розглянути процес утворення держави у
давньому Єгипті, сформувати в учнів уявлення про владу фараона, розповісти про
будівництво пірамід як символів необмеженої царської влади; удосконалювати
навички роботи з історичною картою; формувати навички роботи з історичним
документом, групової діяльності; засвоїти терміни та поняття: «фараон»,
«вельможа», «жрець», «піраміда».
Тип
уроку: урок
формування, вдосконалення вмінь та навичок.
Обладнання: підручник, атлас, історичні документи.
ХІД
УРОКУ
I.
Актуалізація знань
Коментована
робота з картою
Учитель
пропонує учням показати територію Давнього Єгипту, витоки, дельту, пороги Нілу,
охарактеризувавши природні умови країни.
Робота
з поняттями
За
допомогою методу «Мікрофон» учні дають визначення понять: «шадуф», «оазис»,
«пороги», «дельта», «хамсин», «мул», «папірус», «цивілізація», «держава»,
«деспотія», «іригація».
Учні
дають відповіді на питання:
1. Чому
іригаційні роботи вимагали участі усього дорослого населення общини?
2. Хто
повинен був контролювати виконання всіх робіт?
II.
Вивчення нового матеріалу
Об’єднання
Єгипту
У ч и т
е л ь.
Спочатку
в Єгипті було близько 40 держав. Їх правителі часто воювали один з одним —
переможці захоплювали переможених.
Деякі
правителі стали називати себе царями. Цар — правитель, що уособлював вищу
законодавчу, військову, судову та релігійну влади. Шанували його, як бога Ра.
Врешті-решт,
долину
Нілу було поділено між двома великими царствами: в пониззі річки, тобто дельті,
утворився Нижній Єгипет, а вище за течією — Верхній Єгипет.
Щоб
займатися землеробством, єгиптянам потрібно було постійно проводити іригаційні
роботи, що було важко для окремої родини, тому вони об’єднувалися в общини на
чолі з вождями. Такі общини називалися номи, а вожді — номархами. У кожній
частині Єгипту було приблизно по 20 номів.
Цар
Верхнього Єгипту носив білу корону, схожу на високий шолом, а символом цієї
держави була квітка лотосу.
Корона
царя Нижнього Єгипту була червоного кольору і мала плоске піднесення іззаду, а
державним символом — папірус.
Між
двома царствами відбувалися тривалі запеклі війни. Про цю епоху розповідає
знаменитий єгипетський рельєф (опукле зображення на камені), що зображував царя
Верхнього Єгипту, який замахнувся на свого супротивника. Нижче показані вороги,
що рятуються втечею.
Приблизно
за три тисячі років до нашої ери цар Верхнього Єгипту Нармер остаточно підкорив
Нижній Єгипет та об’єднав всю країну.
Він
став носити подвійну корону. Повелителів всього Єгипту стали називати
фараонами.
Першою
столицею єгипетської держави стало місто Мемфіс.
Управління
державою
Робота
у групах
Клас
ділиться на три групи, кожна з яких отримує окреме завдання.
1-а
г р у п а. Прочитайте уривок із роману Болеслава Пруса «Фараон» і дайте відповіді
після тексту.
3-я
г р у п а. Прочитайте сучасний текст «Фараон» і дайте відповіді на питання.
Закінчивши
роботу з історичними документами, учні дають відповіді на поставлені питання,
які представники інших груп записують у зошитах.
Культ
фараона. Будівництво пірамід
Цей
етап уроку може проходити за двома варіантами.
Варіант
1. Вчитель заздалегідь дає випереджаюче завдання двом учням
підготувати повідомлення «Культ фараона» та «Будівництво пірамід». На уроці
заслуховуються відповіді учнів.
Варіант
2. Учитель
сам готує розповідь, що супроводжується показом ілюстрацій або комп’ютерною
презентацією слайд-шоу.
У ч и т
е л ь.
Давні
єгиптяни вірили, що фараон не просто людина, а земний бог, і називали його
сином Сонця — Ра. За уявленнями стародавніх єгиптян, без фараона, як і без
сонця, неможливе життя на землі.
Все
підкоряється волі фараона: і люди, і природа.
Як
втілення божественної сили фараон брав участь в усіх найважливіших подіях
країни: перед початком розливу Ніла кидав у воду папірус з «наказом» річці
почати розлив, відкривав оранку, зрізав перший сніп урожаю, брав участь у
релігійних святах як верховний жрець.
Символічним
втіленням божественної сили фараона був сфінкс — лев з головою фараона.
Єгиптяни
вірили, що у людини є душа. По смерті вона залишає тіло та відправляється у
підземне царство, де править бог Осиріс. Але час від часу душа повинна
повертатися на землю. Для цього тіло треба зберігати.
Тому
єгиптяни
особливим способом обробляли тіло померлої людини, перетворюючи його на мумію.
Тіло клали у гробницю, що мала назву «будинок вічності», побудовану з каменя або
вириту в землі.
Найпрекрасніші
гробниці — піраміди — будували для фараонів. Їх наповнювали предметами, які
оточували царя за життя. Піраміди мали зробити їх імена безсмертними, а душам
забезпечити гідне існування по смерті фараона.
Перша
піраміда була збудована в 2700 р. до н. е. для фараона Джосера його першим
міністром, відомим архітектором, астрономом та лікарем — Імхотепом. Населення
країни становило тоді декілька мільйонів чоловік, більшість з яких були селяни,
які вважали за почесний обов’язок працювати на спорудженні пірамід.
Найбільшу
з пірамід побудували близько 2 600 р. до н. е. для фараона Хеопса. Заввишки
вона становила майже 146 метрів, її площа сягала 5 га. Піраміда складалася з 2
млн 300 тис. кам’яних блоків середньою вагою в 2,5 т. Кам’яні блоки обтесували
та відшліфовували так, що між ними не проходило лезо ножа.
У серце
піраміди вів тісний прохід. Там знаходилося приміщення з мумією фараона. Його
внутрішні стіни прикрашали рельєфи, написи, фрески. Фараон покоївся в золотому
саркофагу.
III.
Закріплення знань
Скласти
та прокоментувати схеми: «Об’єднання Єгипту» та «Організація влади у
Стародавньому Єгипті».
«Об’єднання Єгипту»
«Організація влади у
Стародавньому Єгипті»
IV.
Підбиття підсумків роботи. Оцінювання
V.
Домашнє завдання
Прочитати
відповідний матеріал підручника.
Дати
відповідь на питання:
• Чому
єгиптяни зводили піраміди лише на лівому березі Нілу і ніколи — на правому
березі?
Джерела:
1. «Усі уроки до курсу «Історія Стародавнього світу». 6 клас.»
2. Книга «Інтегрований курс історії. 6 клас. Дидактичні матеріали»