Урок 20
Тема.
Перська держава
Мета: ознайомити учнів з природою та населенням
Іранського нагір’я, історією утворення Перської держави, з’ясувати причини її
розпаду, дати уявлення про реформи Дарія; продовжити роботу з історичними
документами та історичною картою.
Тип
уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, текст історичного
документа.
ХІД
УРОКУ
І.
Актуалізація знань
Учні
виступають з повідомленнями «Історія Ізраїльсько-Іудейського царства в
біблійних оповідях» та пояснюють біблійні вирази.
ІІ.
Вивчення нового навчального матеріалу
Географічне
положення і
заняття населення
У ч и т
е л ь. На схід від Месопотамії знаходиться Іранське нагір’я, яке з усіх боків
оточене гірськими хребтами. В Ірані мало річок, а в пустелях є солоні озера.
Землеробство
розвивалося лише в оазисах. З корисних копалин тут були поклади міді, заліза та
срібла. Цими територіями кочували племена мидян і персів. Серед цих племен було
поширено слово «ар’я» — благородний. Від цього слова і пішла назва місцевості —
Іран. Кочовики розводили коней, овець, верблюдів.
Мідійці
першими почали вирощувати траву люцерну для годування коней; її так і називали
— кінський корм.
Учитель
пропонує дати учням відповіді на питання
за уривком Геродота.
Ге р о
д о т п р о п е р с і в
«Їхня
головна гідність — мужність. Після військової доблесті другою за значенням
заслугою вважається мати якомога більше синів. Хлопчиків у віці від п’яти до
двадцяти років навчали тільки трьох речей: скакати на коні, стріляти з лука і
завжди говорити правду».
• Які
риси найбільше цінувалися серед чоловіків?
• Чому,
на ваш розсуд, у перських родинах прагнули мати якомога більше синів?
•
Порівняйте: чого прагнули навчити дітей у Вавилоні та у Персії?
— У
Малій Азії з’явилося ще дві держави (окрім Вавилону) — Лідія та Мідія.
На
берегах піщаних річок Лідії траплялися розсипи золотого піску. Саме тут
народилася легенда про царя Креза, який перетворював на золото все, чого
торкався. Лідія першою у світі почала карбувати монету (VII ст. до н. е.).
Мідія
розташовувалася на схід від Лідії. Певний час перси підкорялися мідійцям.
Утворення
Перської держави. Цар Кір
Вчитель
пропонує учням ознайомитися з історичним документом і відповісти на питання.
У т в о
р е н н я П е р с ь к о ї д е р ж а в и
Мідійському
царю Астіагу пророкували, що син його дочки відніме у нього престол і завоює
майже всю Азію. Злякався цар і, щоб обдурити долю, видав дочку заміж не за
мідійця, а за перса. Він вважав, що син перса ніколи не зможе правити у Мідії.
Коли ж у доньки Астіага народився хлопчик, астрологи передбачили, що він стане
царем. І наказав Астіаг убити свого онука. Але вельможа, що отримав це
доручення, пожалів немовля. Він відніс його у гори та віддав на виховання
рабу-пастуху. Маленький Кір не знав, що він син мідійскої царівни. Але одного
разу Астіаг побачив хлопчика і зрозумів, що це зовсім не син пастуха, а його
власний онук. Суворо покарав він вельможу, який колись не послухався та обдурив
його. Сину своєї дочки Астіаг зберіг життя. Але, коли Кір став дорослим, він умовив
персів повстати проти влади мідійців і, перемігши, забрав престол у Астіага.
Кір підпорядкував собі всі персидські племена та заснував могутнє Персидське
царство. Він за короткий час підкорив Вірменію, Лідію та Вавилонське царство.
1.
Назвіть державу, під владою якої перебували перські племена до утворення
власної держави.
2.
Назвіть ім’я ватажка персів, який підняв повстання проти Мідії і згодом став
першим царем Персії.
3.
Назвіть країни, які завоював цар Кір.
Розквіт
і загибель Перської держави
Розповідь
учителя (супроводжується роботою учнів по карті)
Після
Кира престол успадкував його старший син Камбіз (530–522 рр. до н. е.). Камбіз
завоював Єгипет у 525 р. до н. е., але незабаром помер від випадкової рани.
Потім
перський престол посів Дарій I (522–486 рр. до н.е.). За Дарія I східний кордон
Перської держави сягав річки Інд, на заході — Керенаїки (Африка), острова
Самоса (в Егейському морі), Фракії та Македонії.
Учитель
відзначає, що особливої могутності Персія досягає під час правління Дарія I,
який проводить численні перетворення — реформи.
Учням
пропонується самостійно опрацювати текст підручника та виписати у зошит
перетворення Дарія I за планом:
1.
Адміністративна реформа.
2.
Військова реформа.
3.
Фінансова реформа.
4.
Реформи у сфері законодавства.
5.
Створення дорожньо-поштової служби.
Проте
похід Дарія І проти скіфів Північного Причорномор’я закінчився невдачею, він
помер, так і не здійснивши свою мрію — підкорити греків.
Країну
очолив його син Ксеркс (486–465 рр. до н. е.), за часів правління якого держава
потерпала через постійні повстання населення підкорених земель (Єгипет і
Вавилон).
Протягом
500–449 рр. до н. е. Персія вела тривалу виснажливу війну з греками, в ході
якої зазнала нищівної поразки.
Учитель
пропонує учням дати відповідь на питання, чому загинула Перська держава.
ІІІ.
Закріплення знань
Проводиться
в процесі виконання самостійної тестової роботи. Перевірка здійснюється в
парах: обмінявшись роботами, учні разом з учителем здійснюють перевірку
правильності відповідей.
ІV.
Оцінювання
Вчитель
підбиває підсумки уроку, коментує оцінки учнів.
V.
Домашнє завдання
Опрацювати
відповідний матеріал підручника.
• 1–3
бали — прочитавши відповідний параграф, усно відповісти на питання.
• 4–6
балів — скласти хронологічну таблицю «Правління перських царів».
• 7–8
балів — підготувати повідомлення на тему «Похід Дарія I протии скіфів».
• 9–12
балів — скласти розповідь мандрівника, який рухається Царською дорогою із Сард
в Сузи (середня швидкість руху зазвичай дорівнювала150 стадій на
день,протяжність у сієї дороги —13500 стадій). Укажіть, що мандрівник мав при
собі та що він бачив дорогою.
Джерела:
1. «Усі уроки до курсу «Історія Стародавнього світу». 6 клас.»
2. Книга «Інтегрований курс історії. 6 клас. Дидактичні матеріали»