Урок 8
Тема. Узагальнення за темою
"Життя людини у первісні часи"
Мета: узагальнити знання учнів з теми, розвивати
вміння застосування знань; аналізу та порівняння історичних фактів; виховувати
інтерес до вивчення історії.
Тип
уроку: узагальнення
знань.
Форма
проведення: урок-гра.
Обладнання
уроку: роздавальний
матеріал — кросворди «Первісні збирачі та мисливці» та «Первісні хлібороби та
скотарі».
ХІД
УРОКУ
І.
Мотивація
У ч и т
е л ь. Ми закінчили з вами вивчення теми «Життя людини в первісні часи». Тому
сьогодні ми узагальнемо одержані вами знання.
Урок
проходитиме у вигляді гри і складтиметься з двох етапів.
ІІ.
Основна частина уроку
Перший
етап «Кросворд»
Учитель
ділить клас на чотири команди, кожна з яких має виконати по два кросворди.
Враховуватимуться як час виконання, так і правильність відповідей. (Максимальна оцінка 6 балів)
Кросворд
№ 1
Якщо
правильно розгадати кросворд, то у виділених клітинках можна буде прочитати
назву первісної людини, рештки якої було знайдено на острові Ява в Індонезії.
1. Одне
зі знарядь праці кроманьйонця.
2.
Сонце, вітер, вогонь, блискавку, грім первісні люди вважали живими ...
3. Віра
у спільне походження й кровну спорідненість між людиною та певним видом тварин.
4. Річ
чи документ, виставлені в музеї.
5. Рід
— це ... родичів.
6.
Учений, який здійснює розкопки й вивчає давні речі та споруди.
7.
Тварини, кістки яких було знайдено в печері Кіїк-Коба в Криму.
8.
Країна в Африці, де було знайдено залишки олдовейської людини.
9.
Частина знаряддя праці, яку кроманьйонці виготовляли для зручності.
10.
Візерунок на посуді, рушнику, яким стародавня людина приписувала захисні
властивості.
11. Як
називали найдавніших людей, що жили в епоху палеоліту.
Відповіді. Пітекантроп.
1.
Проколка. 2. Істотами. 3. Тотемізм. 4. Експонат. 5. Колектив. 6. Археолог. 7.
Носороги. 8. Танзанія. 9. Рукоятка.
10.
Орнамент. 11. Первісні.
Кросворд
№ 2
Ця
огорожа складена зі зброї, яку первісна людина використовувала під час
полювання. Якщо ви правильно побудуєте огорожу, то у виділених клітинках прочитаєте
основні заняття первісних хліборобів і скотарів.
1.
Одними з перших людина приручила: ... , овець, свиней.
2.
Поселення первісних землеробів.
3. Віра
в самостійне існування духів.
4.
Золото — це перший ... , відкритий людиною.
5.
Небесне світило, яке люди обожнювали в давнину.
6.
Книга, в якій вказано роки, дні тижня, місяці.
7.
Зернова культура, яку вирощували трипільці.
8.
Місце для зберігання припасів у будинку трипільців.
9.
Зброя, яку використовували під час полювання.
10.
Прикраса, яку знаходять у похованнях первісних людей.
11.
Соху первісні люди виготовляли з оленячих ... .
12.
Символ часу в Стародавній Індії.
13. Що
вивчає хронологія?
14.
Основна тяглова сила в землеробстві.
15. Цей
метал використовують для отримання сплаву бронзи.
16.
Доба панування батьківського роду.
17.
Тварина, яку людина приручила першою.
18.
Навчившись свердлити, люди отримували на знаряддях праці ...
19.
Слово «камінь» грецькою мовою.
20.
Доба панування материнського роду.
21.
Плем’я — це великий ... первісних людей.
22.
Одне з перших ремесел, яке опанували первісні люди.
Відповіді. Землеробство, скотарство.
1. Кіз.
2. Селище. 3. Анімізм. 4. Метал. 5. Сонце. 6. Календар. 7. Жито. 8. Погріб. 9.
Спис. 10. Браслет. 11. Рогів. 12. Колесо. 13. Час. 14. Бик. 15. Олово. 16. Патріархат.
17. Собака. 18. Отвір. 19. Літос. 20. Матріархат.
21.
Колектив. 22. Гончарство.
Другий
етап «Загадки»
Кожній
з чотирьох команд пропонується розгадати вірш-загадку. За кожну правильну
відповідь надається 2 бали.
ІІІ.
Підбиття підсумків та оцінювання роботи
Підбиваються
підсумки роботи груп, відзначаються кращі учні.
ІV.
Домашнє завдання
Повторити
матеріал теми «Життя людини в первісні часи», підготуватися до тематичного
оцінювання.
Джерела:
1. «Усі уроки до курсу «Історія Стародавнього світу». 9 клас.»
2. Книга «Інтегрований курс історії. 6 клас. Дидактичні матеріали»