Понеділок, 23.06.2025, 05:46
Персональний сайт Поручнік Володимира Вікторовича
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Интересные факты
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 608
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Анекдоты

УРОК 11

Хрестові походи

Очікувані результати

Після уроку учнів знатимуть причини хрестових походів, хід подій та результати; продовжать формування навичок самостійної роботи з підручником і складання таблиць, орієнтуватимуться у хронології подій.

Хід уроку

І. Організаційна частина уроку

ІІ. Актуалізація знань учнів

Запитання для бесіди

1. Що відбувається у християнському світі в середині XI ст.?

2. Які світові релігії існували в XI ст.? (Для відповіді на це питання можна скористатися картою атласа «Християнська церква в Європі VI-XV ст.».)

3. Яким було ставлення до мирського життя у середні вікі?

4. Чим можна було заслужити прощення і «вічне блаженство»?

5. Яку роль відігравала церква у житті середньовічної людини?

6. На які стани поділялося середньовічне суспільство?

IІI. Вивчення нового матеріалу

1.      Причини хрестових походів

Учитель. В ХІ ст. виникає нова грізна сила - турки-сельджуки. Вони завоювали значні території Малії Азії та перекрили шлях християнським паломникам до Єрусалима. У 1095 р. на церковному соборі в Клермоні Папа Римський Урбан II закликав християн до хрестового походу за звільнення Гроба Господнього з рук невірних. Віруючі з натхненням підтримали християнську церкву.

Учитель пропонує учням відповісти на запитання про причини, що спонукали населення Європи до участі у хрестових походах.

Враховуючи рівень підготовки класу, учитель обирає:

1-й варіант - метод «Мозкового штурму».

2-й варіант - робота з підручником.

3-й варіант - групова робота над таблицею.

Варіант 1

Орієнтовні відповіді учнів

Залежні селяни хотіли отримати свободу та землю, оскільки в Європі не було вільної землі - збільшувалася кількість населення, освоювалися нові території. Не завжди вистачало хліба.

Купцям була необхідна вільна і безпечна торгівля.

Бідні лицарі сподівалися отримати феод.

Знатні та багаті люди хотіли на завойованих землях заснувати свої королівства.

Католицька церква прагнула поширити свій вплив на Схід та звільнити християнські святині з рук мусульман.

Варіант 2

Учитель пропонує учням прочитати текст підручника та дати відповіді на питання у зошиті письмово: Якою була мета учасників хрестових походів?

Варіант 3

Учитель пропонує учням розбитися на групи що представляють селян, лицарів, городян, купців, сеньйорів. Учні повинні пояснити, чому вони за закликом Папи Римського вирушили у хрестовий похід. Результат роботи заноситься до таблиці «Мета учасників хрестових походів».

Учасники хрестових походів 

Мета учасників хрестових походів

 

Спільна мета

Звільнити Гроб Господень з рук невірних

Відмінності

Селяни

Позбутися феодальної залежності та отримати землю

Лицарі

Придбати багатства за рахунок пограбування ­завойованих країн

Сеньйори

Заснувати на завойованих землях нові держави; ­отримати більше підданих

Купці

Отримати нові багатства за рахунок розширення торгівлі з іншими країнами

Духівництво

Розширити сферу впливу католицької церкви, укріпити її авторитет та збільшити її багатства

2.      Хрестові походи. Виникнення рицарських орденів

Самостійна робота з текстом підручника та картами історичного атласа «Перший, другий та третій хрестові поході (1096-1192)», «Держави хрестоносців» і «Четвертій - восьмий хрестові походи (1202-1291)».

Учні знайомляться з текстом підручника та складають хронологічну таблицю «Хрестові походи».

Подія

Дата

Учасники

Результат

Значення

 

 

 

 

 

Учитель стисло розповідає про появу рицарських орденів.

3.      Наслідки хрестових походів

Учитель. Будь-яка подія має як позитивні, так і негативні наслідки. Пропоную по ходу моєї розповіді самостійно оформити відповідь на це питання у зошитах у вигляді таблиці «Наслідки хрестових походів».

Позитивні 

Негативні 

1. Розширення знань християн і мусульман одне про одного.

2. Розвиток торгівлі зі східними країнами.

3. Запозичення наукових знань європейцями.

4. Знайомство європейців з новими сільськогосподарськими культурами.

5. Сприйняття європейцями нових звичаїв (використання подушок, виделок, миття рук перед їжею)

1. Численні людські ­жертви.

2. Руйнування міст і загибель пам’ятників культури.

3. Посилення ворожнечі між православним Сходом (Візантією) та католицьким Заходом (Римом)

IV. Закріплення знань

Учитель пропонує розставити уривки з історичних документів у хронологічному порядку та обґрунтувати свій вибір.

Текст 1. Зі спогадів сучасника про підготовку до походу [17, С. 67]

...Графи ще думали про свої приготування, рицарі лише починали про них думати, коли народ уже почав рухатись з неcтримним запалом. Ніхто з бідняків не думав про відсутність коштів та про труднощі такого шляху. Кожний залишав свій дім, виноградник, свій спадок, продавав їх за мізерну ціну і з радістю йшов у похід. Франція потерпала тоді від голоду, через неврожаї, що сталися один за одним, піднялися ціни на хліб... Зажерливі, як і годиться, користувались загальним лихом. Хліба було мало, і він був дорогий. Бідні замість нього їли коріння та дикі трави. Як раптом пролунав скрізь заклик до хрестового походу...

Текст 2. Дитячий хрестовий похід [3, С. 228]

«…великі юрби хлопців та дівчат із гучними співами, веселими криками, сміхом йшли запорошеними дорогами Німеччини та Франції. Їх було так багато, що купецькі каравани зупинялися у гучному дитячому натовпі... Кажуть, що того року до 50 тисяч дітей залишили свої будинки, незважаючи на всі умовляння батьків і друзів.

Вони поспішали вчинити подвиг у славу Господа. Дорогою багато хто помер від голоду, спеки і спраги. Ті, що залишилися, наполегливо йшли вперед, до Середземного моря. Їм пощастило дістатися французьких та італійських портів. Сумна доля чекала на дітей! Підступні корабельники обіцяли довезти їх до Святої Землі, а самі відвезли їх до Єгипту і продали там у рабство».

Текст 3. З промови Папи Римського Урбана II на Клермонському соборі (XI ст.) [17, С. 67]

Адже необхідно, аби ви якомога швидше поквапились із допомогою вашим братам, що перебувають на Сході і потребують вашої допомоги, яку ви їм не раз обіцяли. На них напали, як про це вже більшості з вас стало відомо, турки й араби, які дістались аж до самого Середземного моря... багатьох вони вбили або захопили в полон; церкви зруйнували, а імперію спустошили. Й коли ви спокійно допустите, щоб ще деякий час чинились такі насильства, вони нападуть на ще більшу кількість людей, відданих Богові.

Тому і звертаюсь я з уклінним проханням, і не я, а Господь, щоб ви, провісники Христові, частіше переконували всіх, до якого стану б вони не належали, як піших, так і кінних, як бідних, так і багатих, своєчасно допомогти східним християнам вигнати за межі християнського світу цю негідну породу людей. Кажу це присутнім, доручаю передати це відсутнім. Адже Христос велить це.

Усім, хто йде туди, у разі їх смерті на суші або на морі, або в бою з поганими віднині хай буде відпущення гріхів. Цю обіцянку даю я тим, хто йде як уповноважений Бога.

Текст 4. З Єрусалимської історії Фулькерія Шартрського [17, С. 68]

...Другого дня, подавши сурмами сигнал, вони ще більш мужньо почали битися і, б’ючи таранами в одне місце, проламали стіну... Вже у кам’яній стіні запалала одна башта, яку наші механіки закидали палаючими головешками. Від неї, через те, що вогонь поглинув серед дерев’яних частин пальні речовини, пішов такий дим і полум’я, що жоден із захисників міста не міг там далі залишатися.

Отже, незабаром франки велично вступили до міста, опівдні, у п’ятницю, у день, коли Христос визволив увесь світ. Лунали роги: всі були схвильовані, мужньо бились, вигукували: «Допоможи, Боже!». Над стіною підняли прапор. Язичники так злякались, що де й поділась їх відвага, і почали тікати...

Відповідь: 3, 1, 4, 2.

V. Оцінювання знань учнів

VІ. Домашнє завдання

1.    Прочитати відповідний параграф підручника.

2.    Відповісти у зошиті на питання: «Чи можна вважати, що хрестові походи — це лише боротьба між християнами та мусульманами»? Свою відповідь обґрунтуйте.

Форма входу
Цитаты великих
Пошук
Як ви відноситесь до того, що вчителі за власні кошти купують на потреби школи різноманітне обладнання (принтери, ноутбуки, проектори ....)



Результати
Календар
«  Червень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Архів записів
счетчик посещений
Друзі сайту
Турийск 
Copyright MyCorp © 2025
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz