УРОК 11
Хрестові походи
Очікувані результати
Після уроку учнів знатимуть причини хрестових походів, хід подій та
результати; продовжать формування навичок самостійної роботи з підручником і
складання таблиць, орієнтуватимуться у хронології подій.
Хід уроку
І. Організаційна частина уроку
ІІ. Актуалізація знань учнів
Запитання для бесіди
1. Що відбувається у християнському світі в середині XI ст.?
2. Які світові релігії існували в XI ст.? (Для відповіді на це питання
можна скористатися картою атласа «Християнська церква в Європі VI-XV ст.».)
3. Яким було ставлення до мирського життя у середні вікі?
4. Чим можна було заслужити прощення і «вічне блаженство»?
5. Яку роль відігравала церква у житті середньовічної людини?
6. На які стани поділялося середньовічне суспільство?
IІI. Вивчення нового матеріалу
1. Причини хрестових походів
Учитель. В ХІ ст. виникає нова грізна сила - турки-сельджуки. Вони
завоювали значні території Малії Азії та перекрили шлях християнським
паломникам до Єрусалима. У 1095 р. на церковному соборі в Клермоні Папа
Римський Урбан II закликав християн до хрестового походу за звільнення Гроба
Господнього з рук невірних. Віруючі з натхненням підтримали християнську
церкву.
Учитель пропонує учням відповісти на запитання про причини, що спонукали
населення Європи до участі у хрестових походах.
Враховуючи рівень підготовки класу, учитель обирає:
1-й варіант - метод «Мозкового штурму».
2-й варіант - робота з підручником.
3-й варіант - групова робота над таблицею.
Варіант 1
Орієнтовні відповіді учнів
Залежні селяни хотіли отримати свободу та землю, оскільки в Європі не було
вільної землі - збільшувалася кількість населення, освоювалися нові території.
Не завжди вистачало хліба.
Купцям була необхідна вільна і безпечна торгівля.
Бідні лицарі сподівалися отримати феод.
Знатні та багаті люди хотіли на завойованих землях заснувати свої
королівства.
Католицька церква прагнула поширити свій вплив на Схід та звільнити
християнські святині з рук мусульман.
Варіант 2
Учитель пропонує учням прочитати текст підручника та дати відповіді на
питання у зошиті письмово: Якою була мета учасників хрестових походів?
Варіант 3
Учитель пропонує учням розбитися на групи що представляють селян, лицарів,
городян, купців, сеньйорів. Учні повинні пояснити, чому вони за закликом Папи
Римського вирушили у хрестовий похід. Результат роботи заноситься до таблиці
«Мета учасників хрестових походів».
Учасники хрестових походів |
Мета учасників хрестових походів |
Спільна мета |
|
Звільнити Гроб Господень з рук
невірних |
|
Відмінності |
|
Селяни |
Позбутися феодальної залежності та отримати землю |
Лицарі |
Придбати багатства за рахунок пограбування завойованих країн |
Сеньйори |
Заснувати на завойованих землях нові держави; отримати більше підданих |
Купці |
Отримати нові багатства за рахунок розширення торгівлі з іншими країнами |
Духівництво |
Розширити сферу впливу католицької церкви, укріпити її авторитет та
збільшити її багатства |
2. Хрестові
походи. Виникнення рицарських орденів
Самостійна робота з текстом підручника та картами історичного атласа «Перший, другий
та третій хрестові поході (1096-1192)», «Держави хрестоносців» і «Четвертій -
восьмий хрестові походи (1202-1291)».
Учні знайомляться з текстом підручника та складають хронологічну таблицю
«Хрестові походи».
Подія |
Дата |
Учасники |
Результат |
Значення |
|
|
|
|
|
Учитель стисло розповідає про появу рицарських орденів.
3. Наслідки хрестових походів
Учитель. Будь-яка подія має як позитивні, так і негативні наслідки.
Пропоную по ходу моєї розповіді самостійно оформити відповідь на це питання у
зошитах у вигляді таблиці «Наслідки хрестових походів».
Позитивні |
Негативні |
1. Розширення знань християн і мусульман одне про одного. 2. Розвиток торгівлі зі східними країнами. 3. Запозичення наукових знань європейцями. 4. Знайомство європейців з новими сільськогосподарськими культурами. 5. Сприйняття європейцями нових звичаїв (використання подушок, виделок,
миття рук перед їжею) |
1. Численні людські жертви. 2. Руйнування міст і загибель пам’ятників культури. 3. Посилення ворожнечі між православним Сходом (Візантією) та католицьким
Заходом (Римом) |
IV. Закріплення знань
Учитель пропонує розставити уривки з історичних документів у хронологічному
порядку та обґрунтувати свій вибір.
Текст 1. Зі спогадів сучасника про підготовку до походу [17, С. 67]
...Графи ще думали про свої приготування, рицарі лише починали про них
думати, коли народ уже почав рухатись з неcтримним запалом. Ніхто з бідняків не
думав про відсутність коштів та про труднощі такого шляху. Кожний залишав свій
дім, виноградник, свій спадок, продавав їх за мізерну ціну і з радістю йшов у
похід. Франція потерпала тоді від голоду, через неврожаї, що сталися один за
одним, піднялися ціни на хліб... Зажерливі, як і годиться, користувались
загальним лихом. Хліба було мало, і він був дорогий. Бідні замість нього їли
коріння та дикі трави. Як раптом пролунав скрізь заклик до хрестового походу...
Текст 2. Дитячий хрестовий похід [3, С. 228]
«…великі юрби хлопців та дівчат із гучними співами, веселими криками,
сміхом йшли запорошеними дорогами Німеччини та Франції. Їх було так багато, що
купецькі каравани зупинялися у гучному дитячому натовпі... Кажуть, що того року
до 50 тисяч дітей залишили свої будинки, незважаючи на всі умовляння батьків і
друзів.
Вони поспішали вчинити подвиг у славу Господа. Дорогою багато хто помер від
голоду, спеки і спраги. Ті, що залишилися, наполегливо йшли вперед, до
Середземного моря. Їм пощастило дістатися французьких та італійських портів.
Сумна доля чекала на дітей! Підступні корабельники обіцяли довезти їх до Святої
Землі, а самі відвезли їх до Єгипту і продали там у рабство».
Текст 3. З промови Папи Римського Урбана II на Клермонському соборі (XI
ст.) [17, С. 67]
Адже необхідно, аби ви якомога швидше поквапились із допомогою вашим
братам, що перебувають на Сході і потребують вашої допомоги, яку ви їм не раз
обіцяли. На них напали, як про це вже більшості з вас стало відомо, турки й
араби, які дістались аж до самого Середземного моря... багатьох вони вбили або
захопили в полон; церкви зруйнували, а імперію спустошили. Й коли ви спокійно
допустите, щоб ще деякий час чинились такі насильства, вони нападуть на ще
більшу кількість людей, відданих Богові.
Тому і звертаюсь я з уклінним проханням, і не я, а Господь, щоб ви,
провісники Христові, частіше переконували всіх, до якого стану б вони не
належали, як піших, так і кінних, як бідних, так і багатих, своєчасно допомогти
східним християнам вигнати за межі християнського світу цю негідну породу
людей. Кажу це присутнім, доручаю передати це відсутнім. Адже Христос велить
це.
Усім, хто йде туди, у разі їх смерті на суші або на морі, або в бою з
поганими віднині хай буде відпущення гріхів. Цю обіцянку даю я тим, хто йде як
уповноважений Бога.
Текст 4. З Єрусалимської історії Фулькерія Шартрського [17, С. 68]
...Другого дня, подавши сурмами сигнал, вони ще більш мужньо почали битися
і, б’ючи таранами в одне місце, проламали стіну... Вже у кам’яній стіні
запалала одна башта, яку наші механіки закидали палаючими головешками. Від неї,
через те, що вогонь поглинув серед дерев’яних частин пальні речовини, пішов
такий дим і полум’я, що жоден із захисників міста не міг там далі залишатися.
Отже, незабаром франки велично вступили до міста, опівдні, у п’ятницю, у
день, коли Христос визволив увесь світ. Лунали роги: всі були схвильовані,
мужньо бились, вигукували: «Допоможи, Боже!». Над стіною підняли прапор.
Язичники так злякались, що де й поділась їх відвага, і почали тікати...
Відповідь: 3, 1, 4, 2.
V. Оцінювання знань учнів
VІ. Домашнє завдання
1. Прочитати відповідний параграф підручника.
2. Відповісти у зошиті на питання: «Чи можна вважати, що
хрестові походи — це лише боротьба між християнами та мусульманами»? Свою
відповідь обґрунтуйте.