Урок 14
Тема. Об’єднання Італії
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• встановлювати хронологічну послідовність подій;
• показувати на карті італійські держави;
• називати райони, охоплені повстаннями з вимогами об’єднати Італію;
• характеризувати процес та наслідки політичного об’єднання Італії;
• давати характеристику визначним особистостям цього періоду: фон Мадзіні,
Кавуру, Гарібальді, Лінкольну;
• застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття «політична
роздробленість», «Італійське королівство», «конституційна монархія», «Папа
Римський».
Історичні діячі: Дж. Гарібальді, Д. Мадзіні, Віктор Емануїл II, К. Кавур.
Основні події:
• 1859 р. — франко-італо-австрійська війна;
• 1860 р. — похід «тисячі» Дж. Гарібальді;
• 1861 р. — утворення Італійського королівства;
• 1866 р. — поразка Австрії в австро-пруссько-італійській війні;
• 1870 р.— здобуття Рима королівськими військами, об’єднання Італії;
• 1 871 р. — поразка Франції у франко-прусської війні, остаточне
об’єднання Італії.
Обладнання: підручник, історичний атлас, додатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Актуалізація знань учнів
1. Заповніть пропуски в хронологічній таблиці.
Дата |
Події |
|
Війна Пруссії та Австрії проти Данії |
1866 р. |
|
|
утворення Північнонімецького союзу |
1870–1871 рр. |
|
|
проголошення Німецької імперії |
2. Відновіть хронологічний порядок подій.
1) Проголошення Німецької імперії;
2) утворення Північнонімецького союзу;
3) війна Пруссії та Австрії проти Данії;
4) війна Пруссії проти Франції;
5) війна Пруссії проти Австрії.
Відповідь: 3 — 5 — 2 — 4 — 1.
3. Внаслідок яких подій до складу Пруссії увійшли наведені териорії?
1 Війна з Австрією |
А приєднання Ельзасу і Лотарінгії, контрибуція у 5 млрд франків |
2 війна з Францією |
Б Нассау, Гессен, Франкфурт |
3 анексія всередині німецьких держав |
В Австрія мала вийти з Німецького союзу і відмовитися від Шлезвіга і
Голштейна на користь Пруссії |
Відповідь: 1 В; 2 А; 3 Б.
ІІ . Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. Італія була, за словами Меттерніха, «географічним поняттям».
Італія була поділена на 8 держав. Це вкрай заважало економічному розвитку
країни. Так, під час перевезення товарів з Парми до Модени протягом 35 миль
купцям доводилося сплачувати мито 6 разів. Щоб провезти товар річкою По,
потрібно було заплатити мито 21 раз. На півдні країни податки на сіль
збільшували її вартість у 10 разів. На півночі, у відносно розвиненій
Ломбардії, існували 70 феодів.
В Італії, як і в Німеччині, гостро постало питання про об’єднання.
ІІІ . Вивчення нового матеріалу
Італія після Віденського конгресу і революції 1848–1849 рр.
Метод «Мозковий штурм»
Учитель пропонує учням за допомогою методу «Мозковий штурм» дати
характеристику становищу Італії після Віденського конгресу і революції 1848–1849
рр.
Передбачувані відповіді учнів:
• Італія розділена на 8 держав;
• частина італійських територій приєднана до Австрії;
• скрізь були відновлені абсолютні монархії, окрім П’ємонта;
• сильна влада церкви;
• у королівствах діяли свої системи мір і ваг;
• аграрна територія;
• дуже слабо розвинена промисловість;
• нерозвинений транспорт.
Учитель доповнює та уточнює відповіді учнів:
• збільшення товарності сільського господарства;
• розвиток великих промислових підприємств;
• нерівномірність економічного розвитку між частинами Італії;
• відсутність єдиного внутрішнього ринку.
Шляхи об’єднання Італії
Групова робота
Учитель пропонує учням об’єднатися в три групи і на основі документів,
додаткового матеріалу скласти історичні портрети К. Кавура, Д. Мадзіні, Дж.
Гарібальді.
• 1-а група. К. Кавур та його діяльність.
• 2-а група. Д. Мадзіні та його діяльність.
• 3-я група. Дж. Гарібальді та його діяльність.
Підбиваючи підсумки, вчитель наголошує на двох можливих шляхах об’єднання
Італії: помірковано-ліберальному й республікансько-демократичному.
Створення Італійського королівства. Об’єднання Італії
Робота з таблицею
Учитель пропонує учням самостійно опрацювати текст підручника і скласти
таблицю «Об’єднання Італії».
Дата |
Території, приєднані до Сардинського королівства |
Події, в результаті яких відбувалося приєднання |
|
|
|
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Співвіднесіть імена історичних осіб і факти їхньої біографії.
1 К. Кавур |
А ще студентом вступив до організації карбонаріїв, створив
товариство «Молода Італія», що ставило за мету добитися незалежності та
об’єднання країни, перетворення Італії на демократичну республіку. Він
говорив: «Реформа — справа королів, революція — ось секрет народів» |
2 Д. Мадзіні |
Б жива легенда італійського народу, безстрашний патріот, який
присвятив життя визвольній боротьбі. Одні вважали його ангелом, інші — дияволом.
Він був дуже популярний, під його прапором йшли битися з австрійцями всі, хто
мріяв про свободу Італії |
3 Дж. Гарібальді |
В граф. Здобув освіту у військовій академії, але ні військова, ні
придворна служба його не приваблювали — заважав незалежний характер. Став
уособленням п’ємонтського буржуазного дворянства. Залишивши військову службу,
він повернувся до свого маєтку і перебудував господарство на капіталістичній
основі |
Відповідь: 1 В; 2 А; 3 Б.
2. Заповніть пропуски у хронологічній таблиці.
Дати |
Основні події |
|
франко-італо-австрійська війна |
1860 р. |
|
|
утворення Італійського королівства |
1866 р. |
|
|
здобуття Рима королівськими військами, об’єднання Італії |
1871 р. |
|
V. Домашнє завдання
1. Прочитати відповідний параграф підручника.
2. Підготувати інформацію про зовнішню політику Великобританії.
Джерела:
1.Усі уроки до курсу «Всесвітня історія». 9 клас. / Авт. вступ. ст. К. О.
Баханов, А. О. Федчиняк. — Х. : Вид. Группа «Основа», 2009. — 254, [2] c.
2. Морозова Н. М. Всесвітня історія. 9 клас. Готові дидактичні набори . —
Х. : Вид. група «Основа», 2009. — 141 [3] c.